På efterårseventyr i Nationalpark Mols Bjerge

Nationalparken byder på mange længere og kortere vandreture i Mols Bjerge. Her er fire anbefalinger til ruter, hvor du kan komme ud og se den fortryllende natur

Snør vandrestøvlerne, find vindjakke, handsker og huer frem og tag med hele familien ud i de flotte efterårsfarver i nationalparken.

Snør vandrestøvlerne og tag med hele familien på efterårseventyr. Foto: Mathias Juul Dahl.

Gå på opdagelse det nye naturområde Langbjerg

Nationalparken har udvidet med et nyt skønt naturområde ved Agri. Området består af tidligere dyrket landbrugsjord, skov og græsningsarealer. Nu har biologer og frivillige foretaget en omfattende observering og registrering af områdets natur, og det viser sig, at området rummer mange sjældne arter. Herunder landets eneste kendte lokalitet for hvepsearten glat gæstehveps samt rødlistede og sjældne arter som mørk hvepsebi, lille lynggræshoppe og håret stikmyre.

Områdets faste beboere, de hårdføre kvæg og robuste heste, er allerede flyttet ind, og publikumsfaciliteter som sluser, skiltning, afmærkede stier og bordebænkesæt skal gøre det lettere for besøgende at bruge området.
Et oplagt sted at begynde turen er ved p-pladsen ved Agri (Agri Bavnehøj Vej nr. 9, 8420 Knebel).

Tilbage i 2020 erhvervede Den Danske Naturfond arealer ved Agri, og i september åbnede nationalparken klaplågerne til et cirka 40 hektar stort område med unikke naturværdier og imponerende udsigter. Foto: Mathias Juul Dahl.

Hekse i Ruggård Sønderskov

Det er på alle årstider en særlig oplevelse at besøge Rugaard Sønderskov, som ligger helt ud til Kattegat.

Træerne vokser på en næsten uigennemtrængelig undergrund af plastisk ler, og når det er særligt fugtigt her i efteråret, kan man opleve, hvordan de store træer nogle gange skrider ud og falder ned mod havet.
Skoven er privat og ejes af Rugaard Gods, men publikum må gerne være her, så længe man bliver på de mange etablerede skovveje og selve kyststrækningen.

Begynd gåturen ved den store dam ved landevejen, som i folkemunde er blevet døbt Heksedammen. Godset tidligere ejer fra 1682-1707, Jørgen Arenfeldt, deltog i datidens hekseforfølgelser i området. Formodede hekse blev ”prøvet” i dammen. Druknede de, var de uskyldige, men flød de ovenpå, var det dermed bevist, at de anklagede kvinder var hekse og skulle derfor brændes.

Der er p-plads ved Heksedammen ved Rugaard Gods (Rugaardsvej 14, 8400 Ebeltoft).

Gammel kærlighed i Tolløkke Skov

Lige udenfor Ebeltoft ligger den lille og hyggelige Tolløkke Skov. Gå en tur på skovens 2,5 km vandresti og nyd de gamle ege- og bøgetræer i efterårsdragt.

Her arbejder Nationalpark Mols Bjerge for at tilbageføre den gamle produktionsskov til en mere vild og naturlig skov, til glæde for blandt andet fugle, flagermus, insekter og de mange særlige planter, som vokser her.

Og er man nysgerrig på gamle kærlighedshistorier, er bøgestammerne mange steder ridset og skåret med hjerter, navne og datoer. Det vidner om, at skoven i sin tid var nyforelskede Ebeltoft-borgeres foretrukne tilflugtssted.
Turen til Tolløkke Skov kan begynde fra p-pladsen på Skovalleen i Ebeltoft.

Gå en tur i Tolløkke Skov og nyd den fredelige stemning under de hundredårige gamle bøgetræer. Foto: Mathias Juul Dahl.

Eksotiske dyr på Gravlevstien

Var det ikke en giraf? Fra Gravlevstien er der kig til savannelandskaber med dyr som giraf, zebra, gnu og struds. Den cirka otte kilometer lange sti mellem Ebeltoft og Gravlev passerer nemlig den zoologiske have, Ree Park – Ebeltoft Safari.

På Gravlevstien kommer man forbi bagsiden af dyreparken Ree Park Safari, så kan man være heldig at spotte nogle af de eksotiske dyr gennem hegnet. Foto: Mathias Juul Dahl.

Stien er anlagt på den gamle jernbanestrækning Ebeltoft-Trustrup. Landskabet er varieret, og turen går gennem mejse- og sangerrige pilesumpe nær Ebeltoft, Dråby tyste bøgehaller, over det åbne land og forbi sø, eng og mark, hvor du kan opleve og nyde lærker, viber, ænder og gæs.

Omkring 500 meter før endestationen i Gravlev er der en afmærket sti til Stubbe Sø, så du nemt kan nå et smut forbi søen og se efterårets fugle fra fugletårnet.

Hvis man vil gå tur på Gravlev Stien, så kan man begynde ved enten p-pladen ved Netto i Ebeltoft eller p-pladsen på Møllebækvej ved Gravlev.

På den tidligere jernbanestrækning mellem Ebeltoft og Gravlev ligger den cirka otte kliometer lange natursti. Foto: Mathias Juul Dahl.