Kørestolsbrugere får bedre adgang til Nationalpark Mols Bjerge

Nationalpark Mols Bjerge har indkøbt to terrænkørestole, som skal skabe bedre muligheder for at personer med bevægelseshandicap kan komme rundt i nationalparken

Der er cirka 1,5 kilometer fra parkeringspladsen til Kalø Slotsruin, der er en af de mest populære seværdigheder i Nationalpark Mols Bjerge. Det er en smuk tur ad Danmarks længste middelaldervej, men også stort set ufremkommelig, hvis man sidder i kørestol.

Det vil Nationalpark Mols Bjerge nu ændre på med købet af to terrængående kørestole, som kan lejes, når man besøger Nationalparken og gør det muligt at komme frem selv i vanskeligt terræn.

”Gennem mange år har der været for dårlig adgang for personer med bevægelseshandicap, så vi glæder os over, at vi nu endelig kan gøre det muligt for kørestolsbrugere at besøge eksempelvis Kalø Slotsruin”, siger frilufts- og projektmedarbejder Kristian Herget.

Oplades med solceller

Terrænkørestolene kører på el og kan tilmed oplades med solceller, mens man kører, hvilket gør, at kørestolene hverken larmer eller sviner med udstødningsgas.
Kørestolene kan lejes til et besøg i Mols Bjerge, Kalø Slotsruin eller et andet godt sted i Nationalparken, man ønsker at udforske.

Nationalparken leverer så kørestolen til det sted, man ønsker at gå fra, og henter stolen igen, når man er færdig. Kørestolene kan bookes for et par timer, og det koster 250 kr.

Hvis man ønsker at benytte sig af en af kørestolene, skal man booke kørestolen hos Nationalpark Mols Bjerge enten på mail mols@danmarksnationalparker.dk eller telefon 72 17 07 14.

Ikke det eneste tiltag

De terrængående kørestole er ikke det eneste tiltag, Nationalpark Mols Bjerge har gjort for at gøre nationalparken mere tilgængelig for alle.

Som led i et større projekt med at gøre nationalparken mere tilgængelig for personer med fysiske handicap reparerede Nationalpark Mols Bjerge sidste år cykelstien gennem Mols Bjerge fra Fuglsø til Agri.

Regnvand og tilgroning havde skadet cykelstien, og selvom cykler stadig kunne passere, så kunne kørestole ikke. Det blev der rettet op på, så kørestolsbrugere også kan opleve Mols Bjerge.

Er man frisk på en større tur, er der mulighed for overnatning i handicapshelter ved Strandkær Strand, en dagstur gennem bjergene på cykelstien og en badetur ved Bogens Strand, hvor nationalparken har støttet badebroen, der er handikapvenlig.

Læs mere om nationalparkens handicapfaciliteter