Nationalpark Mols Bjerge har sammen med Nationalpark Thy og Nationalpark Vadehavet deltaget i projektet ’Data i Naturen’, som Dansk Kyst- og Naturturisme står bag. Målet har været at undersøge om, og hvordan, man kan bruge data til at måle gæsteadfærden på udvalgte natursites i parkerne.
Nu er testforløbene afsluttede, og erfaringerne klar til at blive delt. På sigt er målet at udbrede datamulighederne til andre relevante turismeaktører.
Øget interesse for naturoplevelser
Efterspørgslen efter naturoplevelser er fortsat i vækst efter corona-pandemiens acceleration af den tendens. Det har flere steder i landet givet øget pres på de naturområder, der har særlig høj interesse fra gæsterne og i nogle kredse også ført til en bekymring for, om der er for mange mennesker i de områder.
Det var baggrunden for, at Dansk Kyst- og Naturturisme sammen med de tre nationalparker og it-virksomheden NTT Business Solutions gik sammen om projektet ’Data i Naturen’. Målet var at finde nye veje - ved hjælp af data - til både at benytte og beskytte naturen. Det forklarer Jacob R. Kirkegaard Larsen, udviklingsdirektør i Dansk Kyst- og Naturturisme:
"Vores testforløb med nationalparkerne bekræfter for os, at vi med data kan skabe et bredt funderet billede af, hvordan gæsters adfærd påvirker naturen. For med et større antal mennesker i naturen følger også større belastning. Vi skal derfor styrke mulighederne for at bruge naturen samtidigt med, at vi sikrer bæredygtigheden på den lange bane".
Resultaterne fra projektet skal bruges til at udvikle visitor management systemer i naturen, der fx måler på gæstetrykket, så besøgsflow kan justeres derhen, hvor naturen kan bære det, mens andre, mere sårbare områder friholdes.
Samtidigt har projektet belyst, at øget brug af data også kan rumme forretningsmæssige muligheder for den enkelte nationalpark, der fx kan tilpasse vagtplanen eller varesortimentet i caféen til de aktuelle besøgstal. Dertil viser projektet også, at data kan rumme indsigter til at forbedre infrastrukturen i og omkring parkerne – fx ved at sætte fokus på parkeringsforholdene i forhold til det aktuelle gæstetryk og -adfærd.
”Det er meget positivt, at vi også har de infrastrukturelle forhold og forretningsmulighederne med. For tingene hænger sammen – kommer der flere gæster ud i naturen, slider det jo også mere på naturen. Måske skal stier justeres eller flere skraldespande opsættes, ligesom de trafikale forhold måske skal forbedres. Men samtidigt giver det også nye forretningsmuligheder, og det er den matrix, vi ønsker at monitorere med data, så vi sikrer, at parametrene er i balance,” uddyber Jacob R. Kirkegaard Larsen.
Er der nok p-pladser i Nationalpark Mols Bjerge?
Nationalpark Mols Bjerge har deltaget i dataprojektet for at finde ud af, om de velbesøgte p-pladser i parken var tilstrækkelige, eller om nationalparken skulle sætte ind med bedre skiltning for at lede trafikken til mindre besøgte parkeringsområder.
Her sammenholdt man data fra tællere i parken og fra parkeringsanlæggene til at vurdere, om besøgende skulle nudges til at benytte de mindre belastede p-pladser (fx via bedre skiltning). Via testen fandt man ud af, at det er muligt med data at træffe brugbare konklusioner på baggrund af antal biler versus kapacitet. Det fortæller Kristian Herget, frilufts- og projektmedarbejder i Nationalpark Mols Bjerge:
”Vi har tidligere haft kapacitetsudfordringer på nogle af vores centrale p-pladser. Derfor har det på mange måder været en god øjenåbner for os at være med i testprojektet med en case om parkeringskapaciteten. For data kan hjælpe os med at be- eller afkræfte nogle hypoteser. Før lavede vi simple optællinger af bilerne på p-pladserne, men det var forbundet med en masse usikkerhed, for vi havde ikke hele billedet med. Det har vi nu, og data har bekræftet os i vores antagelser. Hvis vi vil lave noget i fremtiden, er det vigtigt, at vi kan bekræfte med data, så det ikke bygger på mavefornemmelse.”
Foruden Nationalpark Mols Bjerge har også Nationalpark Vadehavet og Nationalpark Thy deltaget i projektet med hver deres udvalgte naturområder og use cases. På den måde har det samlet set været muligt at teste forskellige modeller for, hvordan man med data kan få viden til brug for fx naturbeskyttelse, planlægning af infrastruktur og forretningsudvikling
Webinar: Hør mere om erfaringerne med data i naturen
Projektet er nu afsluttet, men målet er, at de konkrete testmodeller på sigt kan udrulles til andre interesserede aktører. Derfor inviterer projektgruppen bag ’Data i Naturen’ til webinar tirsdag d. 30. januar 2024 kl. 13.00 – 15.15. Her præsenteres alle fire use cases fra projektet med fokus på, hvordan og hvorfor data har bidraget med indsigter til den respektive nationalpark.
Webinaret henvender sig både til nationalparker og natursites samt turisme- og erhvervsfremmeaktører. Målgruppen er deltagere, der enten har en interesse i at vide mere om brugen af data, eller som står overfor at implementere data i en natursite-sammenhæng, idet erfaringer fra processen også deles. Webinaret faciliteres af NTT Data Business Solutions, og du kan tilmelde dig via dette link.
Erfaringerne fra ’Data i Naturen’ forventes på sigt at indgå som del af grundlaget for en permanent løsning, der kan skaleres til andre naturområder i landet samt i den fælles nationale turismedataplatform, VisitData.
Fakta om projektet
- Dansk Kyst- og Naturturisme står bag dataprojektet Data i Naturen.
- Nationalpark Thy, Nationalpark Vadehavet og Nationalpark Mols Bjerge er sammen med it-virksomheden NTT Data Business Solutions projektpartnere i projektet.
- Projektet blev opstartet medio 2022 og afsluttet ultimo 2023
- Projektets formål har været at teste, hvordan data kan give viden om gæsternes adfærd i nationalparker og øvrige natursites. Målet er, at resultaterne fra testene skal indgå i den fælles nationale dataplatform for dansk turisme, VisitData.
- Der afholdes webinar den 30. januar 2024 kl. 13.00-15.15, hvor projektets resultater og use cases vil blive uddybet. Tilmelding kan ske her
