Oplev de skiftende årstider i Mols Bjerge i ny smuk fotobog

”STEDER i Nationalpark Mols Bjerge” er titlen på en ny fotobog, som guider besøgende til 15 nøje udvalgte steder i Mols Bjerge

Smuk fotobog udkommer 1. november i udvalgte boghandler og er lige til at lægge under juletræet. Foto: Gøsta Thøger Knudsen

”En udsigt i kategorien creme de la creme”.

Sådan beskrives udsigten fra toppen af Agri Bavnehøj i den nye fotobog ”STEDER i Nationalpark Mols Bjerge”. Det er ikke kun udsigten fra det højeste punkt på Mols, der er imponerede, det er de fotos, som denne coffee table book er fyldt med, også.

Gøsta Thøger Knudsen har været meget udenfor siden 2017. I højt solskin, iskoldt vintervejr og blæsende efterårsvejr har den pensioneret stadsarkitekt vandret rundt i Nationalpark Mols Bjerge.

Det er blevet til 25.000 fotografier, som er kogt ned til nøje udvalgte billeder på 247 sider. Nu er de samlet i en flot fotobog spækket med dragende fotos og finurlige beskrivelser.

Direkte fra trykken: I den nye fotobog ”STEDER i Nationalpark Mols Bjerge” er der kælet for detaljerne og kvaliteten. Foto: Susanne Mejlgaard.

Fokus på nationalparkens landskaber

”Ud over min personlige nydelse ved at arbejde i naturen var ideen med projektet at skærpe de besøgendes sanser. De skulle stille skarpt på landskabets overordnede linjer, lyset og forandringerne, der følger med de skiftende årstider,” fortæller Gøsta Thøger Knudsen.

Gøsta Thøger Knudsen er uddannet murer, bygningskonstruktør og arkitekt. Tidligere rektor på Arkitektskolen i Aarhus og Danmarks Designskole i København.

”STEDER i Nationalpark Mols Bjerge” stiller skarpt på landskabernes sanselige linjer og den forvandling, der opleves med de skiftende årstider, vejrligets, lysets og farvernes variation. Gøsta Thøger Knudsen er tidligere stadsarkitekt i Aarhus og forhenværende rektor for Danmarks Design Skole. og har et særligt øje for landskabets komposition. Han fører os med smukke fotos og poetiske beskrivelser gennem 15 oplevelsesrige steder i nationalparkens istidslandskab.

Kom med på rejsen

I bogen kommer læseren med på en rejse gennem alle årstiderne.

”I skovene registrerede jeg forårets spæde lysegrønne løvspring, sommerens farvemættede fylde, efterårets pangfarver med det begyndende løvfald og vinterens nøgne trækroners transparens og elegante filigran,” fortæller Gøsta Thøger Knudsen.

Fotobogen er designet som en coffee table book på 247 sider og trykt i høj kvalitet. Bogen er fyldt med finurlige tekster, som er skrevet og redigeret i et samarbejde mellem Gøsta Thøger Knudsen, nationalparkens kulturmedarbejder Susanne Krogstrup og grafiker Susanne Mejlgaard.

Fotobogen lander i udvalgte boghandler den 1. november til en introduktionspris på 395 kroner, og er en oplagt julegaveide til dem, der elsker det smukke landskab på Mols. Bogen er støttet af Nationalpark Mols Bjerge, Salling Fondene og Fonden for Østdjursland og er den første coffee table book, som har fokus på nationalparkens landskaber.

”Det første år cyklede og travede jeg nationalparken tynd i alle former for vejrlig for at skabe overblik,” fortæller forfatteren Gøsta Thøger Knudsen om begyndelse på sit store foto-projekt. Foto: Gøsta Thøger Knudsen

Om ”STEDER i Nationalpark Mols Bjerge”

Steder i Nationalpark Mols Bjerge kan købes i udvalgte boghandlere fra den 1. november 2023 til en introduktionspris på 395 kroner.

Bogen er støttet af Nationalpark Mols Bjerge, Salling Fondene og Fonden for Østdjursland.

Bogen kan købes hos

• Trangbæk (Rønde Hovedgade 6B, 8410 Rønde)
  • Online på boggalleriet.dk
  • Rød Hest v. Maltfabrikken (Maltvej 4-12, 8400 Ebeltoft)
  • Fregatten Jylland (S. A. Jensens Vej 4, 8400 Ebeltoft)

Bogen kan også købes direkte hos sekretariatet i Strandhuset ved Kalø Slotsruin.
Adressen er Molsvej 29, 8410 Rønde. Bogen kan købes via Mobilepay i åbningstiden (mandag, tirsdag og torsdag mellem kl 9.00-14.00).