Nationalparknetværk runder snart 100 virksomheder
30-04-2020Et stærkt erhvervsnetværk omkring Nationalpark Mols Bjerge vokser fortsat

Kort før Corona-krisen tog 14 nye virksomheder en tre dage lang uddannelse om nationalparkværtsskab, hvilket giver dem adgang til Nationalpark Mols Bjerges store ambassadørnetværk.
Dermed voksede netværket til 95 virksomheder, der tilsammen repræsenterer over 600 lokale arbejdspladser.
Trods Corona-krisen er det et lys i mørket, der forhåbentlig peger ind i en fremtid med en normaliseret hverdag med et stærkt lokalt fællesskab, mener Nicole Wolter, der arbejder med erhvervsudvikling i Nationalpark Mols Bjerge.
”Da vi begyndte på det her, forestillede vi os ikke, netværket ville vokse sig så stort, at vi er tæt på at runde 100 virksomheder. Vi har stor gensidig udbytte af hinanden i netværket, der giver os helt unikke muligheder for at udvikle nationalparken til fælles bedste i området. Lige nu står alt stille, og ingen ved, hvordan det hele ser ud, når Danmark genåbner. Vi håber bare, vores dygtige partnere kommer gennem krisen,” siger Nicole Wolter.
Vi vil samarbejde
På uddannelsen har alle virksomhederne lært endnu mere, end de allerede vidste, om nationalparker, deres egen Nationalpark Mols Bjerge, istidslandskabet, naturtyper og arbejdet med naturen, kulturhistorie, friluftsliv og ikke mindst hinanden.
Det betyder, at flere og flere mennesker og lokale virksomheder er blevet endnu skarpere til at fortælle gæster i parken, hvordan istidslandskabet er skabt, hvad nationalparken egentlig er, hvor gæsterne kan købe en guidet cykeltur eller et snorkeldyk, eller hvad de kan opleve i fugletårnet ved Stubbe Sø.
Virksomhederne samarbejder på kryds og tværs og genererer på den måde mere forretning, bl.a. ved at henvise kunder til hinanden.
Har høj prioritering
For nationalparken er samarbejdet højt prioriteret.
”Nationalparkens bestyrelse vægter det lokale fællesskab omkring nationalparken meget højt. Lokalområdets store opbakning er højt værdsat,” fortæller Nicole Wolter.
Det giver arbejdet med nationalparken mere kvalitet.
”Når vi skal løse en opgave, har vi altid en kreds af virksomheder og mennesker der gerne vil hjælpe, kvalificere arbejdet, og som tager ejerskab og udbreder det. Sammen udvikler vi nye tiltag. Før Corona-krisen tog vi hul på at arbejde med bæredygtighed, og hvis det skal have volumen, skal vi gøre det sammen. Samarbejdet er faktisk uvurderligt,” siger Nicole Wolter.