Nationalparken er kommet på skoleskemaet
28-08-2018Kolind Centralskole og Ebeltoft Skole har fået et nyt valgfag. De tilbyder nu skoleelever i udskolingen faget Junior Ranger

35 skoleelever i Syddjurs Kommune får i skoleåret 2018/19 undervisning om udeliv, natur og formidling og bliver dermed de første seje junior rangere i Nationalpark Mols Bjerge.
Kolind Centralskole og Ebeltoft Skole udbyder nemlig i et samarbejde med Nationalpark Mols Bjerget valgfaget Junior Ranger for de store elever i udskolingen.
Det er et 80 timers fag, der kombinerer udeliv og kunsten at formidle om nationalparken med hardcore viden om natur, kulturhistorie og nationalparkens helt særlige istidslandskab.
”De unge bliver lokale eksperter. Med ny viden om deres nationalpark og nye færdigheder får de også den fulde glæde ved udeliv og natur, og de udvikler holdninger til at beskytte og bevare nationalparkens natur og kulturhistoriske værdier. De bliver en slags ambassadører for deres egen nationalpark,” siger formidlingskoordinator Kristian Herget, Nationalpark Mols Bjerge.
Et korps af unge
Med det lokale initiativ føjer Nationalpark Mols Bjerge sig til de europæiske nationalparker, der også uddanner junior rangere.
EUROPARC Federations ”Junior Ranger Programme” blev søsat i 2002 og er nu udbredt til 19 lande.
Programmet er rettet mod unge i alderen 12-18 år, der bor inden for eller tæt på et nationalparkområde med beskyttet natur.
I Kolind og Ebeltoft er undervisningen organiseret som hele undervisningsdage, hvor eleverne kan komme ud i den friske luft og lære om parken og samtidig tilegne sig færdigheder inden for friluftsliv for at benytte naturen, men samtidig under hensyn til beskyttelsen.
Finder deres vej
Eleverne skal lære at finde vej ved at bruge kort, kompas og GPS, overnatte primitivt i det fri og føle sig kompetent til det. De lærer også at lave bål og tilberede simple retter med planter og dyr fra nationalparken.
Men de lærer at tage ansvar for deres egen og andres sikkerhed under friluftslivet i nationalparken.
Hertil kommer, at de får undervisning i at formidle godt, og de prøver blandt andet at formidle udvalgte arter og fænomener til deres egen familie og til yngre skoleelever.
I den forbindelse skal eleverne også prøve at tilrettelægge og gennemføre mindre formidlingsture i Nationalpark Mols Bjerge.
Bygger landskabet
Og de unge elever kan løse de opgaver.
Det kan de, fordi en junior ranger netop har fået undervisning og forståelse for sin nationalparks helt særlige historie og natur samt landskabets dannelse blandt andet under den seneste istid og den senere landhævning.
Junior rangeren kender også til parkens særlige naturtyper, deres karakteristika og særlige udfordringer med at beskytte dem.
Ikke mindst elsker de seje rangere naturen, og de ved, hvorfor vi har nationalparker i Danmark og kender den danske model for nationalparker.