Snart: Konference om outdoor i Nationalpark Mols Bjerge

01-01-2019

Outdoor er emnet på en stor konference i Nationalpark Mols Bjerge, der er hotspot for outdoor-oplevelser i hele Aarhus-området

Foto: Christian Birkebæk.

Outdoor er in – danskerne vil ud.

Cirka 400 mennesker blev denne sommer interviewet i Nationalpark Mols Bjerge om deres villighed til at betale for oplevelser i naturen. Undersøgelsen viste entydigt, at både danske og udenlandske gæster gerne vil købe guidede vandreture, snorkeldyk og rideoplevelser.

Det er netop det erhvervspotentiale, der er fokus på den 9. januar på en konference på Fuglsøcentret i Mols Bjerge.

Her præsenteres resultaterne fra projektet 'Et outdoorcenter i dansk perspektiv', der har haft det mål at undersøge muligheder for fælles synliggørelse af virksomheder, der sælger outdoorprodukter med professionalisering og økonomisk vækst til følge.

Etablerer sig i markedet

Nationalpark Mols Bjerge er hotspot for outdooroplevelser for feriegæster og borgere i hele Aarhus-området.

Men alligevel er det svært for de, ofte mindre, virksomheder, der sælger outdoor-oplevelser, at etablere sig i markedet.

Samtidig er det svært for gæster i nationalparken at finde oplevelser at købe.

I projektet 'Et outdoorcenter i dansk perspektiv' er der gennem hele 2018 blevet arbejdet med at undersøge muligheder for fælles synliggørelse af virksomheder, der sælger outdoorprodukter, bl.a. med det formål, at de mange gæster kan finde udbuddet samlet og nemt kan købe en billet.

Det er Dansk Kyst- og Naturturisme (DKNT), der har sat skibet i søen sammen med Nationalpark Mols Bjerge.

DKNT henvendte sig til netop Mols Bjerge, fordi nationalparken i dag har et meget aktivt virksomhedsnetværk med 62 virksomheder.

Region Midtjylland og Syddjurs Kommune er gået ind i projektet med økonomisk støtte og som medlemmer af en styregruppe, hvor også Destination Djursland, Naturstyrelsen og Nationalpark Mols Bjerge deltager.

Får salgsplatform

Det har været vigtigt i projektet at få outdoorvirksomhederne til at give hinanden håndslag på en række fælles principper og at sondere mulighederne for et videre samarbejde.

Det har også været et fokus at bygge bro mellem beskyttelse og benyttelse, og der er blevet afprøvet en helt ny salgsplatform i projektperioden med domænet nationalparkoutdoor.dk.

På denne platform vil det være nemmere for virksomheder at synliggøre deres outdoor-produkter i den strøm af information, der dagligt passerer forbi. Synlige produkter er nemlig en forudsætning for salg.