62 virksomheder samarbejder tæt med nationalparken
16-03-201815 virksomheder er netop blevet certificerede partnere i Nationalpark Mols Bjerge og indgår nu i et netværk på 62 virksomheder
John Simoni, Natours.dk, fortæller de nye virksomheder om nationalparken i Besøgscenter Øvre Strandkær. Foto BusinessFilm.
Samarbejde gør stærk.
Det mener i hvert fald virksomhederne i Nationalpark Mols Bjerge så meget, at de afsætter tid til tæt samarbejde med andre lokale virksomheder, Destination Djursland og Nationalpark Mols Bjerge.
Det sker i Nationalparkens Servicenetværk, der nu tæller 62 certificerede virksomheder.
Certificeringen får virksomhederne ved at deltage i Nationalparkens Serviceuddannelse – og hele 15 virksomheder har netop gennemgået uddannelsesforløbet og kan kalde sig certificeret partner med nationalparken.
Vi vil samarbejde
I nationalparken er der glæde over virksomhedernes interesse hos Nicole Wolter, der til daglig arbejder med erhvervsudvikling i parken.
”Der har vist sig stor interesse for både vores netværk og uddannelse. I dag henvender lokale virksomheder sig uopfordret til nationalparken for at blive en del af fællesskabet. Derfor vokser netværket hvert år med nye virksomheder,” siger hun.
Der er mange slags
De nye virksomheder i netværket er fra mange forskellige brancher.
Det er i år:
Anettes Bed & Breakfast Rane Ladegaard, BeWell ApS, Business Film, Ebeltoft Glas, Fuglsø Kro – Bed & Breakfast, Lyngsbæk Ferielejligheder, Maltfabrikken, Rønde Hostel, Secret Hotel, SpencerHede, Aarhus Sail Event, Sølballegaard, Tranekær Høhotel, Turridning Mols Bjerge – Islandske heste og Viggo Trading.
Fælles for dem alle er, at de gerne vil bruge tid på at samarbejde om at gøre nationalparkområdet endnu bedre til at modtage gæster.
Har uddannet fem hold
Indtil nu er der fem hold virksomheder, der er uddannet i Nationalparkens Serviceuddannelse.
Og samarbejdet gavner dem, mener Nicole Wolter fra nationalparken.
”De er stadig nysgerrige på hinanden, og de samarbejder på kryds og tværs. Det giver rigtig god mening i et lokalområde at løfte det sammen og være fælles om at sikre og levere kvalitet,” siger Nicole Wolter og tilføjer:
”Det betaler sig. Også økonomisk. Ellers ville ingen virksomheder jo bruge så meget krudt på samarbejdet”.
Lærer ude i området
Der er fælles møder mindst tre gange om året i Nationalparkens Servicenetværk.
Det er en tradition, at et af de årlige møder er et kick off-møde før højsæsonen for indbyrdes at informerer om nyheder og tilbud hen over sommeren. Det betyder, at alle er klædt godt på til højsæsonen.
Centralt er også, at virksomheder, Destination Djursland og Nationalpark Mols Bjerge er fælles om læring, udvikling og identificering af nye behov og ideer.
Alle virksomheder får et partnercertifikat til at sætte op i deres virksomhed, en stor korttavle med partnerlogo til at hænge op og nationalparkflag.
På den måde er virksomheder med til at synliggøre nationalparken over for gæster og fastboende i området.