Nationalparkmærkede fødevarer er populære i Mols Bjerge

27-09-2017

Nationalpark Mols Bjerge har førertrøjen på med hensyn til at understøtte lokale virksomheder i branding af deres fødevarer

Næsten hvert andet mennesker i nærområdet til Nationalpark Mols Bjerge forbinder Nationalpark Mols Bjerge med lokale fødevarer.

Det viser en markedsundersøgelse lavet af Epinion for de danske nationalparker.

Og det er rigtigt meget – og i hvert fald betydeligt mere, end tilfældet er i de øvrige danske nationalparker.

Landsgennemsnittet, dvs. udregnet for alle fire danske nationalparker, Mols Bjerge inkluderet, ligger på nogenlunde en fjerdedel.

Vi ser synergien

Den lokale succes med at øge forbrugernes bevidsthed om nationalparkfødevarer, kommer lokale virksomheder til gode. Samme undersøgelse viser nemlig , at de adspurgte mennesker mener, at nationalparkfødevarer er af høj kvalitet og er med til at støtte lokalsamfundet.

De gode resultater hviler på samarbejde mellem lokale virksomheder og nationalparken.

Det lægger købmand Rene Povlsen, Meny i Rønde, stor vægt på.

”I min butik sælger vi Skovkvæg, der er nationalparkmærket. Mens nationalparken har fokus på naturpleje med kvæg, og hele fortællingen om det, tænker jeg meget på, at mine kunder skal have mulighed for at købe gode lokale fødevarer,” siger han og fortsætter:

”I virkeligheden er det allermest vigtige, at vi kan se en ide i samarbejdet. At vi sammen, store som små, gerne vil bygge noget op lokalt og værne om vores lokale produkter”.

DNA vil samarbejde

Hos Nationalpark Mols Bjerge betyder samarbejde i lokalsamfundet meget. Det er simpelthen nationalparkens arbejdsmetode.

Det fortæller Nicole Wolter, der til daglig arbejder med erhvervsudvikling og turisme i Nationalpark Mols Bjerges sekretariat.

”Samarbejde ligger helt fremme i vores DNA. Alt det, vi arbejder med, foregår i et fællesskab i lokalsamfundet. Samarbejde er vores allervigtigste virkemiddel, for vi har ikke beføjelser til at tvinge noget igennem. Når så det samarbejde fungerer og gør noget godt for lokale producenter, butikker, restauranter og forbrugere, er vi rigtig glade. Det er jo vores måde at understøtte erhvervslivet og samtidig formidle nationalparken,” siger Nicole Wolter.

Vil have kød

Epinion-undersøgelsen viser også, at forbrugere i nærområderne til de danske nationalparker forbinder deres egen nationalpark med helt bestemt produkter.

Mens forbrugerne i Nationalpark Vadehavet forbinder deres nationalpark med produkter fra havet, forbinder forbrugerne i Nationalpark Mols Bjerge især Mols Bjerge med kød, men også med grøntsager, bær og frugt.

Det svarer meget godt til billedet af de produkter, der er godkendt af Nationalpark Mols Bjerge til at bære nationalparkens logo.

Det er nemlig især kødprodukter, der er nationalparkmærkede i Mols Bjerge.

Udvikling på nyt

Det er kvalitetsprodukter som Mols Bjerge Hereford, fersk kød og pølser fra Holmegaard Hyllested og for eksempel Øer Is, der er lavet på Lille Raneladegård på mælk af egne dyr - og med bær og krydderurter, der også er fra Nationalparken.

Mest kendt er Skovkvæget, der var det første kødprodukt, der blev godkendt til at bære logo.

Dengang vidste den lokale landmand og købmand Rene Povlsen, Meny i Rønde, ikke, om Skovkvæg ville kunne sælges.

”I dag er der mange mennesker, der kender Skovkvæget, men det kunne vi jo ikke vide dengang. Sådan er det hver gang, man starter med noget nyt. Men vi syntes også dengang, det er sjovt at arbejde i lokalsamfundet, med producenterne og også nationalparken. Det er en måde at skabe ny udvikling på,” siger Rene Povlsen, Meny i Rønde.