Tolv lokale fødevareproducenter sætter nationalparken på spisekortet

29-10-2015

Nationalparker signalerer enestående natur og kvalitet - det har en værdi i kroner og ører. Det må gerne komme de lokale fødevareproducenter til gode

undefined
Fra venstre: Odd Castmar-Jensen fra Mjødgård og Leif Kannegaard Nielsen fra Egens Overgaard er sammen i udekøkkenet.

Rigtig mange mennesker elsker at rejse rundt i landet og finde de mindre lokale producenter af fødevarer eller at støvsuge butikshylder for nye danske produkter, der smager af mere end en spansk appelsin eller tysk chokoladekiks.

Der er nemlig en underskov af danske virksomheder med passionerede ildsjæle, der stræber efter at skabe de ypperste smage.

Sådan er det også i Nationalpark Mols Bjerge, hvor dygtige fødevareproducenter i og omkring nationalparken hver dag knokler for at skabe smagsoplevelser, som vi alle sammen kan nyde derhjemme, på restauranter eller på oplevelsesture som f.eks. til gårdbutikker eller på kurser med vildmarksmad under åben himmel.

Nationalparken vil gerne hjælpe med at få nye og små virksomheder til at blomstre og blive synlige i lokalområdet – og hele landet.

Derfor har Nationalparken sammen med Syddjurs Kommune netop gennemført et forløb kaldet ”Nationalparken på Spisekortet” med deltagelse af 12 lokale fødevareproducenter.

En af dem er Odd Castmar-Jensen fra Mjødgård, og han er glad for at have deltaget i forløbet.

”Det har betydet, at jeg i endnu højere grad end før kan bringe nationalparken ind i min mjød, der i forvejen indeholder honning fra parken. Jeg kan med min nye viden meget bedre gå ind og benytte mig af de muligheder, der er i en nationalpark. Hertil kommer mødet med de andre firmaer, der kan føre til samarbejder og synergier ud i fremtiden,” siger han.

Natur på spisekortet

Fødevareproducenterne har under forløbet lært om områdets vilde planter og urter, herunder mulighederne for selv at dyrke og høste dem, og de har fået inspiration til, hvordan smagen af den vilde natur kan indgå i fødevareprodukter.

Det kan Odd Castmar-Jensen fra Mjødgård godt bruge.

Han laver mjød med forskellige smagsvarianter, der er glimrende dansk dessertvin.

"For mig har det været rigtigt rart at få indblik i, hvilke planter og krydderurter der vokser i Nationalpark Mols Bjerge. Det har helt konkret gjort, at jeg nu går med tanker om nye smagsvarianter på min mjød. Ikke alene nye produkter, men også nye produkttyper, tænker jeg nu på," siger han.

Historiens betydning

Virksomhederne har også fået undervisning og en-til-en-sparring om markedsføring af netop deres virksomhed, og i at bruge den ressource, det er, at ligge i et så skønt naturområde som Nationalpark Mols Bjerge.

Vibeke Bech Nielsen og Leif Kannegaard Nielsen fra Egens Overgaard sælger kurser, hvor deltagerne laver håndlavet chokolade af høj kvalitet.

De har haft god nytte af at arbejde med at finde helt ind til kernen af fortællingen om deres egen virksomhed.

”Vi har virkelig fået en øjenåbner og god sparring med dygtige eksperter. Vi har fået indsigt i, hvordan vi kan bruge nationalparken i markedsføring af vores virksomhed og produkter. Det har blandt andet betydet, at vi er gået i gang med at arbejde med vores kernefortælling og blandt andet forbedre vores hjemmeside – og det arbejde er vi slet ikke færdige med. Vi har også fået styrket vores netværk med andre virksomheder, som vi vil blive ved med at erfaringsudveksle med. Det har været rigtigt givende,” siger de.

Med nye øjne

Virksomhederne har i det hele taget taget godt imod forløbet.

”Det er tydeligt for mig, at de har fået meget ud af forløbet, og de er blevet mere bevidste om, at en del af deres egen fortælling kan være, at de ligger i en nationalpark,” siger Nicole Wolter, der til daglig arbejder med erhvervsudvikling i nationalparken.

For virksomhederne har forløbet også givet tid og rum til udviklingsarbejde, fortæller hun videre.

”Arbejdet med at udvikle virksomheden og nye produkter halter ofte bagefter hos de små fødevareproducenter. De har en meget travl hverdag, hvor der pludselig skal leveres et lam til en vip-kunde, brygges julemjød eller mostes æbler. De har markeder og messer, kunder og regnskab, mens de samtidig skal producere varer. De har brugt dette forløb godt til at arbejde med deres egen udvikling,” siger Nicole Wolter.

Niels Andersen fra Mols Bjerge Hereford laver kvalitetskød på naturplejekvæg, der græsser på naturarealer i Mols Bjerge.

Han har haft god nytte af både netværket og arbejdet med virksomhedsudvikling.

”Det har været sjovt at møde de andre virksomheder og at netværke med dem. Kurset har også givet mig blod på tanden til at sætte nogle skibe i søen, og det har gjort, at jeg har taget initiativ til nye kontakter og nye samarbejder. Jeg er også kommet på sporet af, hvad jeg gerne vil med min virksomhed. Det har betydet, at jeg i dag hedder Mols Bjerge Hereford i stedet for Skovens Hereford. En skov kan jo ligge hvor som helst. Det kan Mols Bjerge ikke. Jeg er blevet mere bevidst om den slags. I det hele taget har jeg lært, at vi faktisk har nogle unikke produkter, som vi kan være rigtig stolte af, og at vi i butikkerne ikke bare skal have en tilfældig hylde i det fjerneste hjørne til vores produkter, men selv skabe og kræve noget synlighed.”

Ud i fremtiden

De deltagende virksomheder har allerede én gang efter kursets ophør været sammen og har lavet en årsplan, så de kan plotte ind i deres kalender, hvornår de skal være sammen de næste gange.

De vil nemlig arbejde videre – og ja, bare hygge sig sammen.